lördag 5 maj 2018

Lagos - Sines - Oreiras - Nazaré, 2018-04-25 - 05-05

25 april – 4 maj


Cascais
Fredag 27 april lämnade jag Lagos och gick 15 nm till en ankringsplats i bukten på Portugals sydvästra udde. Avsikten med denna korta segling i hård nordlig vind var att förkorta påföljande dags segling till Sines. Jag försökte först gå in i det lilla fiskeläget Baleeira. Där finns bojar, som man kan förtöja vid. I den hårda vinden misslyckades jag att hinna fästa de tjocka bojtrossarna innan vinden fick tag i båten och jag var tvungen att släppa.

I ankringsbukten hade även den engelska segelbåten Locomotion med Ed och Sue Bowness ankrat. Jag har haft sällskap av dem en tid. De är på väg tillbaka till England.

Cascais
Rullsystemet, som används för att rulla in focken, hade krånglat en tid och nu var det riktigt illa. Efter att ha ankrat blev jag tvungen att delvis plocka isär rullen för att fixa felet provisoriskt. Några plastdelar behöver bytas. På morgonen dagen efter upptäckte jag att batterierna hade oförklarligt låg kapacitet kvar. Generatorn hade slutat fungera. Motorn fungerade som vanligt. Nu blev jag tvungen att koppla in plottern, istället för datorn, för att styra autopiloten. Plottern drar betydligt mindre ström än datorn och är min reserv om datorn slutar fungera. Det blev bra kristräning.
Cascais
En plomb hade också ramlat ut. Reparation får anstå till Frankrike, där jag har en favorittandläkare.

Lördag 28 april ankom Paula och Locomotion till Sines. Det blev en del segling, på slutet i hård vind. Förtöjningen blev besvärlig men inga skador uppstod. I Sines var det regnigt och kallt, dessutom väldigt oroligt i hamnen med ständiga rörelser och gnekande förtöjningar.
Eftersom det var helg fanns det ingen möjlighet att få hjälp med generatorn.
Cascais
Söndagen bjöd på bättre väder och det blev en del promenader. Cykeln plockade jag aldrig fram. Naturen är frodigt grönskande och man kan höra fågelkvitter. Det är nästan som hemma. Det är skönt att ha lämnat de sydeuropeiska halvöknarna.

Cascais
I gryningen på Valborgsmässoafton satte jag kurs mot Oreiras, mellan Cascais och Lissabon. Större delen av färden för motor, dock sista timmarna fin bidevindsegling. Förtöjningen i marinan tillhör inte mina stoltaste minnen. P g a ström och vind ställde sig båten på tvären mellan bommarna och jag var tvungen att backa ut och börja om. Nu var tre personer beredda att hjälpa till och det gick bra. Inga skador.

Lunch vid marinan i Oreiras. Dorada.
Från Oeiras tog jag och cykeln tåg både till Cascais och Lissabon. Båda städerna är vackra och historiskt intressanta, vilket turisterna upptäckt. Städerna domineras av turister. I Lissabon höll man på att förbereda sig på Eurovision Song Contest.

Centralstationen i Oreiras
Jag fick bra hjälp med generatorn i marinan. Efter att jag demonterat den onsdag 2 maj, tog en tekniker med sig den för analys. Den var sönderbränd inuti och regulatorn hade bytts tidigare. Jag har inte bytt regulatorn, så det måste ha gjorts sommaren 2002 innan jag övertog båten. Eftersom jag nu måste byta generator, ville jag ha en med högre kapacitet, > 100 A, än den gamlas 60 A. Jag avråddes bestämt av teknikerna. Om jag bytte till en kraftigare generator måste jag först byta alla batterier och alla kablar, annars skulle batterierna explodera. De rekommenderade Volvo Pentas generator på 70 A. Jag tog kontakt med ett företag i Sverige, som sålde en generator med 115 A kapacitet till min motor. De ansåg inte att det skulle bli några problem. Jag beställde generator och frakt onsdag kl 15 från Sverige. 24 timmar senare, dvs torsdag kl 15, kunde jag hämta generatorn i receptionen på marinan. Smakar det, så kostar det. Frakten gick på nästan 1000 kr, men jag är ändå imponerad. Inklusive frakt kostade det 3400 kr. Volvo Pentas generator kostar 4600 kr.
Lissabon
På fredagen hade jag monterat generatorn och den fungerade. Under montaget lyckades jag kortsluta startbatteriet och det tog några timmar innan jag hittade en 400 A-säkring, som utlöst. Än så länge har inga batterier exploderat.
Lissabon
Efter att ha tankat på fredag eftermiddag gick jag för motor till en ankringsplats utanför Cascais, där jag tillbringade natten.

5 maj


Lissabon
Kl är 07:45. Jag går för motor norrut längs Portugals kust. Målet är Nazaré. Solen skiner, temperaturen har stigit till 13 grader i både luft och vatten, vind ca 2 m/s nordlig, aningen jobbig nordvästlig dyning, tidvis bra medström, tendens till dimbildning. Vid starten kl 06 från ankringsplatsen utanför Cascais var temperaturen 10 grader. Jag hade planerat att starta redan 04, men insåg att det skulle bli svårt att undvika att köra på något fisknät i mörkret. Det var ett klokt val. Fisknäten ligger tätt och jag tvingas väja för 5-6 stycken.

Lissabon
Vid 13-tiden passerar jag udden vid Perniche och kan falla av mot Nazaré. Samtidigt har vinden ökat något och jag kan sätta segel. Motorn får fortsätta att arbeta på ett lägre varvtal. Först nu har det blivit varmare, 22 grader,  och jag kan zippa av benen på byxorna och ta av tröjan. Det dröjer inte lång stund så kryper vinden ner under 2 m/s och jag måste rulla in focken igen. Om jag skall välja mellan de två vindförhållanden, som råder vid Portugals kust så föredrar jag ändå svaga vindar.
Lissabon


1 kommentar: